Pier 4 avaa uuden näkökulman Helsinkiin

28.11.2024 8:04
A paragraph is a self-contained unit of a discourse in writing dealing with a particular point or idea. Paragraphs are usually an expected part of formal writing, used to organize longer prose.
Pier 4 Sauli Kemppainen Petra Wikström Metos

Sokotelin uusin hotelli, Helsingin Katajanokalla sijaitseva Solo Sokos Hotel Pier 4 on ollut puheenaihe avaamisestaan lähtien. Ainutlaatuinen, kokonaan puurakenteinen hotelli tarjoaa asiakkailleen luonnollista luksusta, ruokaelämyksiä ja kaupungin komeimman terassin. 

Elokuussa 2024 avattu Solo Sokos Hotel Pier 4 sijaitsee paraatipaikalla Helsingin Katajanokalla aivan meren rannassa. Kokonaan puurakenteisessa rakennuksessa sijaitsee hotellin lisäksi Stora Enson pääkonttori. Puuarkkitehtuuri ja luonnon läsnäoloa korostava tunnelma on samaan aikaan levollinen ja jylhä, ja jo hotellin aulaan astuminen on vaikuttava kokemus.

Huoneita Pier 4:ssä on 164. Hotellin aulassa on kaikkia kaupunkilaisia palveleva kahvila, ja katolla heti avaamisestaan lähtien suosiota kerännyt terassi. Lisäksi palvelutarjontaan kuuluvat kokoustilat sekä ravintola Harbore. Hotelli avaa helsinkiläisille näköalan merelliseen ympäristöön, joka aiemmin on ollut katseilta piilossa. Ravintolatoiminnan tavoitteet ovat korkealla.
 


 

– Sijaintimme tällä merinäköalalla on Helsingissä uniikki. Rakennus, sen arkkitehtuuri ja hotellin paikka meren äärellä ovat asettaneet tason, jolle ravintolatoimintamme asettuu. Haluamme ehdottomasti kilpailla Helsingin parhaimpien ravintoloiden kanssa, kertoo hotellinjohtaja Petra Wikström.

Luonto ja vastuullisuus esillä

Wikström kertoo, että hotellin vahva identiteetti näkyy kaikessa sisustuksesta ruokatuotteeseen. Hänen mukaansa vastuullisuus on jo ideointivaiheessa ollut vahvasti läsnä kaikessa itse rakennuksesta siihen, millaisia raaka-aineita keittiössä käytetään. 

– Rakennus on suunniteltu kestämään seuraavat sata vuotta. Puurakentaminen antaa meille lähtökohdan, jota me jatkamme hotellin ja ravintoloiden elämyksillä. Tuemme toiminnallamme talon visiota, hyödynnämme kotimaisia materiaaleja ja designia sekä tuomme luonnon lähelle moniaistisesti. 


 

Ruoassa maistuu selkeys ja kotimaisuus

Wikström kertoo, että ruokatuotteessa oleellista on yksinkertaisuus, selkeys ja maku, on kyse sitten aamiaisesta, lounaasta tai kokoustuotteista. Ruokakonseptin takana on laajaa kokemusta urallaan kerännyt Sauli Kemppainen. 

Kemppainen kertoo ottaneensa projektin henkilökohtaisena haasteena. Hänen suunnittelupöydällään ovat olleet niin Harboren, aulakahvilan, kokoustarjoilujen kuin aamiaisenkin ruokatuotteet.

– Kun ryhdyin tekemään töitä S-ryhmässä, tiesin, että ihmiset saattavat ajatella, että mitähän tuostakin mahtaa tulla. Näin siinä haasteessa mahdollisuuden. S-ryhmästä annettiin minulle täysin vapaat kädet ja aikaa ruokakonseptin suunnitteluun, Kemppainen kertoo.

Harboren tavoitteena on olla yksi Helsingin parhaista ravintoloista. Sitä Kemppainen on sanojensa mukaan lähtenyt tavoittelemaan näennäisesti yksinkertaisella konseptilla. 

– Meillä on lautasella Harboressa aina yksi plus yksi eli yksi pääraaka-aine ja yksi lisäke. Ruoan ymmärtämiseksi ei tarvitse olla mikään ravintola-alan ammattilainen, vaan ihan tavallisen ravintolassa kävijänkin on helppo ymmärtää, mitä lautasella on. Yksinkertaisuus on kuitenkin hiukan silmänlumetta, kaikki ole niin simppeliä kuin luulisi, selvittää Kemppainen.


 

Kemppainen kertoo, että asiakkaat ovat ottaneet kokonaisuuden hyvin vastaan.

– Olemme kuitenkin vielä alussa, joten aika näyttää, miten kaikki toimii.

Tavoitteena monipuolinen asiakaskunta

Pier 4 -hotellissa on laaja ruokatarjonta aamusta iltaan. Päivä alkaa hotellivieraita palvelevasta aamiaisesta. Lounaalla on tarjolla à la carte -bisneslounas, kokouslounas ja aulassa sijaitsevan Cafe Hellin päivittäinen kevyt lounas, jolla tarjotaan esimerkiksi keittoa ja uuniperunoita.

Illalla asiakkaita palvelee Harboren lisäksi kattoterassi Bar Humu, jossa pääsee nauttimaan grillin herkuista.

Wikström kertoo, että aulan kahvilatarjonnassa on pidetty mielessä myös paikalliset.

– Cafe Hellissä on tarjolla lounaan lisäksi aamupuuroa. Kahvila on suunniteltu palvelemaan alueen asukkaita ja toimiston käyttäjiä. Iltapäivällä tila palvelee kahvilana, jonne voi piipahtaa nauttimaan tarjonnasta ja ihastelemaan merinäköalaa.


 

Myös Harboren kohderyhmänä ovat kaupunkilaiset. Hotellien ravintoloihin paikallisia ei ole aina aivan helppoa saada astumaan sisään, mutta Pier 4:llä ja Harborella on asiassa selvät sävelet. 

– Sokotel on iso hotelliyhtiö, joten meillä on paljon kokemusta pitkältä ajalta ravintolatoiminnasta hotellin yhteydessä. Me olemme lähteneet siitä, että Harbore on oma itsellinen yksikkönsä, ja ravintolaa myös käsitellään sellaisena lanseerauksessa, markkinoinnissa ja viestinnässä, Wikström kertoo.

– Harbore on ravintola, jonka kyljessä sattuu olemaan hotelli.

Joustamiskykyä ja asiakkaan arjen ymmärrystä

Metos valittiin Solo Sokos Hotel Pier 4:n kumppaniksi puitesopimuksen ja aiempien kokemusten perusteella. Metoksen kädenjälki näkyy hotellin ravintola-, kahvila- ja baaritiloissa. 
 


 

Hotelli ja sen tilat suunnitellaan hyvän aikaa ennen kuin ruoka- ja juomakonseptit ovat valmiina. Niinpä pitkissä projekteissa vaaditaan joustamiskykyä ja valmiutta suunnitelmien muuttumiseen. 

– Vaikka ravintolan, baarin ja kahvilan konseptit eivät ole heti suunnitteluvaiheessa selvät, tiesimme toki suurin piirtein huoneiden ja kokoustilojen määrän perusteella, millaisia volyymeja meidän täytyy pystyä palvelemaan. Myös peruselementit hotellikeittiöympäristössä ovat aika vakiot. Konseptin määrittelyn jälkeen laitteistoon saattaa tulla aina näissä projekteissa pientä säätöä, Wikström avaa kokonaisuutta.

Yhdeksi haastavimmaksi pisteeksi suunnittelulle hän nostaa aulakahvilan, jonka konsepti ei ole kovin tyypillinen suomalaisissa hotelleissa.

– Kahvilan tuotteistus tehtiin vasta kun Sauli tuli vuodenvaihteessa 2024 mukaan. Siinä kohti laitehankinnat oli jo aika pitkälle tehty. Tämän tyyppiset tilanteet vaativat, että kumppaneidemme pitää pystyä elämään mukana meidän arjessamme ja nähdä, millaisia muutoksia tarvitsemme, Wikström kertoo.
 


 

Hän huomauttaa, että yhä avaamisenkin jälkeen hotellissa validoidaan, mikä valikoima ja tarjonta tulee olemaan. Asiakkaiden palautetta kuuntelemalla ja kokonaisuutta kartoittamalla löytyvät ne asiat, jotka ovat kunnossa ja ne, joita kannattaa muuttaa.

Ensimmäisten kuukausien kiireen keskeltä hotellinjohtajalle löytyy yksi asia, josta hän on kaikkien onnistumisten keskellä erityisen ylpeä.

– Kyllä minä olen tosi ylpeä tästä henkilökunnasta! Olemme onnistuneet luomaan meidän vahvan identiteettimme ja sitä kautta kaikki meidän palveluelementtimme kuntoon, Wikström kertoo silminnähden tyytyväisenä.

Pier 4 Sauli Kemppainen Petra Wikström Metos
Pier 4 avaa uuden näkökulman Helsinkiin
Dishwashing, professional kitchen
Mikä astianpesukone sopii parhaiten sinun ammattikeittiöösi?
Ravintola Nolita
Nolita tarjoaa laatua lautaselle ja lasiin
Antti Myllys, Metos Suomen myynti- ja huoltojohtaja
Ammattikeittiön arjesta sujuvaa
Trondheim
How Metos keeps Trondheim’s public kitchen running
Näyttää 1 mihin 5 jostakin 36